I regnbågens färger där finns mångfald och frihet!

Tisdag 20 oktober 2020

Regnbågens färger uppstår där ljus bryts. Där finns alla färger, där finns mångfald och frihet. När ljuset släcks blir flaggorna svarta. Svarta flaggor har vajat i Europa förut, det vill vi inte uppleva igen” – Niklas Lehresjön, Liberal ledamot i regionfullmäktige.”
Under dagens regionfullmäktige diskuterades Region Värmlands nya flaggpolicy. En enkelt och okomplicerad policy för de allra flesta, men inte för ett parti. Sverigedemokraterna. De yrkade att Regnbågsflaggan skulle tas bort från policyn och inte flaggas under internationella hbtq-dagen.
För oss Liberaler är det är självklarhet att flagga med Regnbågsflaggan på internationella hbtq-dagen. Flaggan symboliserar mycket, bland annat mångfald, respekt, tolerans, fred, synliggörande och stöd. Flaggan har kommit att bli en symbol till stöd för de människor som får sin frihet begränsad av skavande konventioner och normer skapade ur intolerans, okunskap och rädsla.
Vi liberaler står upp för alla människors fri- och rättigheter!