Ett alternativ för besvikna liberala väljare!

Lördag 11 december 2021

Men det finns ett tydligt alternativ för besvikna liberala väljare som röstat på Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet. Det alternativet heter Liberalerna, skriver Arman Teimouri.
2020-10-20 Liberalerna, Riksdagen. Foto: Magnus Fröderberg

Det kaos som politiken genomgått under senaste tiden kommer sätta sina spår i svensk politik. Det är stort och inte minst historiskt att Sverige fått sin första kvinna på statsministerposten, men samtidigt är det ohållbart hur demokratin hålls gisslan av det politiska spelet. Vi har nu fått den svagaste regeringen på flera decennier. Men det finns ett tydligt alternativ för besvikna liberala väljare som röstat på Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet. Det alternativet heter Liberalerna.

Ur ett mänskligt perspektiv kan man ha empati för Magdalena Andersson, att på morgonen väljas till statsminister för att på eftermiddagen behöva avgå. Men stämmer uppgifterna att Miljöpartiet lämnade besked till Socialdemokraterna om att de inte tänkte ingå i en regering om budgeten faller, då är det högst anmärkningsvärt att man uppmanade talmannen att föreslå Andersson. Men man blir heller inte förvånad, Socialdemokraterna är ett maktparti där makten går före allt.

Att Centerpartiet har förhandlat med regeringen under lång tid, det är ingen hemlighet. De ingår i regeringsunderlaget och har därmed valt en vänstergir. Att sedan inte ge den regering man gett förutsättningar att bildas en chans att få igenom sin budget är också anmärkningsvärt, oavsett hur praxis ser ut.

Centerpartiet pratar gärna om att de ska hålla ytterkantspartierna utanför, men i realiteten har de givet dem allt större makt. Vänsterpartiet har regelrätta förhandlingar med Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna har haft ett finger med i spelet i den budget som regeringen nu måste styra under.

Men det finns också positiva delar i händelseutvecklingen och det är att Miljöpartiet nu lämnat regeringen. De har skadat svensk konkurrenskraft och förhindrat det arbete som krävs för att klara klimatutmaningarna. I många frågor finns det nu förhoppning om att Socialdemokraterna faktiskt tar ansvar och hittar nya majoritetsförhållanden i Sveriges riksdag.

Samtidigt finns det många besvikna liberala väljare hos Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet. Men det finns alternativ; Liberalerna vill byta regering och prioritera skola, integration och klimat. Vi är partiet som ser samhällets utsatta, när intressepartierna ser till sitt. Och framför allt är vi partiet som vill och kan lyfta Sveriges förorter.

Till liberala väljare som har röstat på Socialdemokraterna; med Liberalerna finns löftet om en regering som kan ta tag i det utanförskap ert tidigare alternativ inte har rått på – samtidigt som vi står upp för assistansen, utvecklar sjukvården och stärker äldreomsorgen.

Till liberala väljare som har röstat på Miljöpartiet; med Liberalerna väntar fossilfri el och en grön omställning – samtidigt som vår feminism gäller också för kvinnor som förtrycks av de klanstrukturer som Märta Stenevi blundar för.

Och till liberala väljare som har röstat på Centerpartiet; med Liberalerna väntar liberala reformer för företagen, jämställdheten och miljön. Vi är garanten för en liberal och borgerlig regering som står redo att ta tag i elpriserna och kriminaliteten.

Liberalerna är partiet som sätter skolan först, samtidigt som en liberal borgerlig regering blir just liberal. Vi är ett mittenankare för bistånd till fattiga länder, asylrätt för den som flyr och resurser till kultur och public service. Och om Sverige ska bli möjligheternas land för alla måste vi utmana och utveckla våra fri- och rättigheter. Vi måste se till att alla har möjlighet och frihet att göra det man själv vill – och tillsammans ska vi göra det möjligt.

Arman Teimouri (L)

Riksdagsledamot, Värmland