Pressmeddelande: Mer pengar till kommuner och regioner

Torsdag 2 april 2020

I dag har Liberalerna, Centerpartiet och regeringspartierna presenterat ett femte krispaket för landets kommuner och regioner. Förslaget innebär ett tillskott på totalt 22 miljarder kronor. Förstärkningen görs genom både ökade generella statsbidrag och en ökning av beloppet som ska täcka merkostnader inom skola, hälso- och sjukvård samt omsorg. Pengarna fördelas sedvanligt enligt principen 70% till kommunerna och 30% till regionerna.

För Värmland innebär detta att Region Värmland får 189 miljoner och kommunerna 431 miljoner i tillskott (tillsammans med tidigare aviserade satsningar).

– ”Med anledning av den beräknade sänkningen av BNP och kommande konjunkturläge så står Värmland och Regionen för stora utmaningar kommande år. Detta är ett välkommet tillskott, även jag inte tror att det är tillräckligt i det stora hela”, säger Eva Julin Dombrowe, Regionråd (L)

– ”Det här krispaketet är oerhört viktigt och kommer att göra stor skillnad för Karlstad och Värmland. I det läget som vi nu befinner oss i handlar det om att värna extra mycket om skola, vård och omsorg, det vill säga våra kärnverksamheter. Det är en tydlig signal till Sveriges kommuner att vi tar oss igenom det här tillsammans” säger Niklas Wikström, Kommunalråd Karlstad (L)

För mer information och kommentarer;

Eva Julin Dombrowe, Regionråd Region Värmland (L) 070-590 44 21

Niklas Wikström, Kommunalråd Karlstad (L) 070-001 82 00