Nu stärker vi ambulansen i hela Värmland!

Onsdag 24 november 2021

Liberalerna tillsammans med Värmlandssamverkan och Vänsterpartiet la en gemensam budget för 2021, nu kommer ett av resultaten. Ytterligare en ambulans, och en liggande sjuktransport är två av de åtgärder som ska ge kortare utryckningstider på fler orter i Värmland.

Värmlandssamverkan och Vänsterpartiet initierade en utredning av ambulanssjukvården i Värmland. När vi nu fått resultaten från utredningen som gjorts med en helhetssyn av Värmlands behov, framkommer delvis nya, tidigare inte så kända delar. Längst utryckningstider har man i Eda, det vill vi råda bot på. Vårt initiativ leder nu till att det här blir av, säger Eva Julin Dombrowe (L).

För att åstadkomma bättre matchning av behov och kapacitet kommer vi att besluta om en satsning på ytterligare en dagambulans i Arvika. Bakgrunden till det är att den ambulans som normalt sett är stationerad i Eda ofta stärker upp i Arvika. Genom att satsa där kan ambulansen i Eda vara kvar där och svara på lokala larm.

På ett liknande sätt pekar utredningen på behov av fler ambulanser tillgängliga i sydvästra Värmland. För att förstärka tryggheten för patienten och säkra transporterna till och från sjukhus, och på så sätt bidra till bättre tillgång till vårdplatser, ser utredningen en möjlighet i att utöka med en bil för liggande transport som ska vara stationerad i Säffle som också kan avlasta vid exempelvis transporter till Göteborg.

Utredningen visar även att det fortsatt kan komma att behövas fler satsningar för att ytterligare förbättra utryckningstider i området Forshaga och Deje. Av den anledningen vill man även ha en dialog med kommunerna kring vad som kan vara lämpligt i området för att förstärka den prehospitala och mobila vården. Det kommer dock inte att påverka den ambulans som är stationerad i Munkfors som enligt Värmlandssamverkan och Vänsterpartiet ska vara kvar där.

Förutom satsningarna på utökningar av fordon inom ambulanssjukvården kommer de även att fatta beslut om att utöka bemanningen på SOS Alarm. Detta kommer omfatta alla veckans dagar, dag och kväll, och på sikt dygnet runt, samt utbilda all personal inom ambulans, 1177 och SOS alarm i grundläggande kompetens i psykiatri och för bättre bedömningar i möte med patienter som vill ta sitt liv. Även permanenta satsningen med ambulanssjuksköterska ombord på servicelinjebussen mot Uppsala.

Text från gemensamt pressmeddelande Värmlandssamverkan och Vänsterpartiet.