Intervju med Niklas Lehresjön (L): Bra med kvalitetsgranskning av det svenska PISA-resultatet!

Måndag 29 juni 2020

Under hösten 2019 presenterades det senaste resultaten från PISA-undersökningen (2018). Resultaten var positiva och det var inte den svenska regeringen sen med att gå ut och berätta.

Nu närmare ett halvår senare kan Expressen avslöja att en stor mängd av de underlag som borde ha varit med i undersökningen, aktivt tagits bort. Detta handlar bland annat om provresultat från elever med kognitiva och fysiska funktionsnedsättningar samt nyanlända som har fått svenskundervisning i mindre än ett år.

Niklas Lehresjön, lärare och liberal politiker i kultur- och bildningsnämnden, Region Värmland har kommenterar avslöjandena i nyhetstidningen INBLICK.

– Det är bra att vi får till stånd en kommission som kvalitetsgranskar PISA 2018 undersökningens resultat. PISA 2018:s resultat kommer att användas av oss politiker som beslutsunderlag, där vi jämför olika länders kunskapsnivå. Därför är det viktigt att vi i Sverige vet vad vårt resultatet är värt”

Som lärare och liberal ligger skolfrågorna varmt om hjärtat för Niklas Lehresjön

– Kunskap och bildning möjliggör en klassresa oavsett vem du är eller vilken bakgrund du
har. Jag är själv en stark förespråkare av det fria skolvalet som möjliggör för elever och
föräldrar att göra ett aktivt val som kan påverka ditt liv.

Han anser att det finns mycket att gör för att höja kvalitén inom den svenska skolan. Två viktiga faktorer är införandet av lärarlegitimation och förstelärare.

– Översätt denna logik till sjukvården. Vi har brist på kirurger så vi låter en behörig
sjuksköterska utföra hans arbete, så vill vi inte ha det och det är därför viktigt att lärare har
rätt behörighet och rätt kompetens på rätt plats.

Klicka här för att läsa intervjun med Niklas Lehresjön i sin helhet

Nationellt

På initiativ av Liberalernas Roger Haddad, riksdagsledamot och vice ordförande i utbildningsutskottet riksdagen, kommer riksdagens med all sannolikhet att beslutat om en oberoende nationell granskning av de svenska PISA-mätningen i höst. Detta är något som regeringen tillsammans med Vänstern motsatt sig.

Klicka här för att läsa mer