Eva Julin Dombrowe (L): ”Arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck och våld i nära relationer får aldrig stanna av”

Tisdag 28 april 2020

Under gårdagens nämnddag i Region Värmland fick politikerna i en rapport kring regionens arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck och våld i nära relationer. Region Värmland gör ett gott arbete inom dessa frågor och ambitionerna är mycket höga. Bland annat utbildas personal som har patientkontakt och flertalet informationskampanjer mot medborgarna pågår.

– För oss i Liberalerna är detta en mycket viktig och ideologisk fråga. Människors rätt till sitt eget liv, sin egen tillvaro och kropp, är något som aldrig kan kompromissas bort. Det är viktigt att understryka att detta viktiga arbete måste även fortlöpa under denna svåra kris. Nu kanske mer än tidigare, då många i och med Corona blir isolerade i sitt eget hem. – Eva Julin Dombrowe, Regionråd (L)

Vi i Liberalerna släpper inte dessa frågor och kommer att begära att regionens arbetet följs upp fortlöpande under längre tid framöver.

Läs mer om det pågående arbete inom Region Värmland här; Hedersrelaterat våld och förtryck – Region Värmlands arbete